Hoe ga je om met werkboeken en auteursrechten als je een leerling online begeleidt?

Geschreven op

Vorige week schreef ik een blog over het gebruik van werkboeken in de begeleiding van mijn leerlingen. Hierin kun je lezen dat ik mijn leerlingen laat werken in de originele werkboeken en dus geen kopieën maak. Tijdens het schrijven ervan, hoorde ik je bijna hardop vragen: "Maar hoe doe je dat dan als je een leerling online begeleidt?" Op die vraag geef ik je graag antwoord in dit blog.

Wat bedoel je met "online begeleiden"?

Voordat ik je vertel hoe ik dit organiseer, is het misschien handig om je nog even kort uit te leggen hoe ik werk in mijn praktijk. Het merendeel van mijn leerlingen komt elke week of om de week naar mijn praktijk en volgt hier een begeleidingssessie. Daarnaast heb ik een aantal leerlingen die ik begeleid via videochat en voor een enkeling zet ik alleen opdrachten en instructiefilms klaar in de leeromgeving. Deze leerlingen spreek ik alleen als dat nodig is en de rest van de begeleiding nemen de ouders op zich.

Zoals je begrijpt uit het bovenstaande zie ik het merendeel van mijn leerlingen nog regelmatig live en hen kan ik op zo'n moment het materiaal meegeven. Hoe ik dat regel met de overige leerlingen beschrijf ik hieronder.

Meegeven

Aan het begin van een begeleidingstraject zie ik een leerling vrijwel altijd live, ook als we een online traject gaan doen. Ik vind het belangrijk om "in het echt" kennis te maken en vaak doe ik in elk geval een deel van het didactisch onderzoek tijdens een reguliere sessie. Ik organiseer dat dan dat ik aan het einde van de laatste live onderzoekssessie al zo veel mogelijk materiaal mee kan geven of we spreken nog een kort moment af om de materialen af te halen als de leerling bij mij in de buurt woont.

Dit geldt overigens niet alleen voor de werkboeken, maar ook voor ander materiaal dat ik in bruikleen geef, zoals bijvoorbeeld de kaartjes van Rekensprint, leerlingensets MAB-materiaal, spelletjes, etc.

Opsturen

Soms lukt het niet om het zo te regelen dat ik de materialen aan de leerling mee kan geven, bijvoorbeeld als hij te ver weg woont om elkaar live te zien aan het begin van het traject of omdat ik snel moet bijsturen en we geen mogelijkheid hebben om tussendoor af te spreken. In dat geval stuur ik materialen op. 

Mocht jij dit gaan doen, dan is het wel verstandig om per pakket te bekijken welk bedrijf het goedkoopste is om het te versturen, dit kan namelijk best veel uitmaken. Zelf verstuur ik vaak via PostNL of DHL.

Digitaal versturen

Dit is een wat onverwachte optie in dit rijtje, zeker gezien het mijn vorige blog, maar ik stuur ook regelmatig digitale bestanden via de online leeromgeving naar mijn leerlingen. Ik heb namelijk toen ik een aantal jaar geleden voor het eerst een leerling in het buitenland ging begeleiden overleg gehad met een aantal uitgevers. De kosten om pakketjes naar het buitenland te versturen zijn behoorlijk hoog en de post is ook niet altijd even snel en betrouwbaar, vandaar dat ik hen gevraagd heb of ik de materialen digitaal mocht versturen.

Niet alle uitgevers hebben toestemming gegeven, maar bijvoorbeeld Woordhelder, de uitgever van de ZuidVallei, vond dit wel goed. Ik heb daar de bestanden digitaal aangeschaft, die zijn door hen beveiligd zodat ze niet zomaar doorgestuurd kunnen worden en ik stuur ze via de leeromgeving naar mijn leerlingen. Uiteraard heb ik wel duidelijk in mijn overeenkomst met mijn leerlingen staan dat ze het materiaal niet verder mogen verspreiden en dit bespreek ik ook altijd met ze voordat we er mee gaan werken.

Voorbeeldovereenkomst

Als je meer wilt weten over mijn werkwijze en online begeleiding, kun je je aanmelden voor 1 van mijn webinars, maar je kunt ook de gratis online training volgen. In 4 lessen laat ik je dan zien hoe je online begeleiding vorm kunt geven en je kunt het direct zelf vrijblijvend 3 maanden uitproberen. Je kunt je dan ook aanmelden voor de bijbehorende Facebook-groep waar ik bijvoorbeeld mijn overeenkomst heb gedeeld, zodat je die als voorbeeld voor je eigen overeenkomst kunt gebruiken.