Werken jouw leerlingen in of uit werkboeken?

Geschreven op

Als remedial teacher stel ik voor elke leerling een programma op maat samen. In het onderzoek voorafgaand aan de begeleiding kijk ik welke vaardigheden we het beste kunnen gaan oefenen en welke materialen ik daarbij kan gebruiken. Het gebeurt dan zelden dat ik 1 werkboek of 1 methode uit de kast kan pakken en die volledig kan volgen, vaak maak ik een combinatie van allerlei methodes en boeken door elkaar.

Waarschijnlijk herken jij deze manier van werken en dan herken je misschien ook het volgende: ik vind het zo enorm zonde om een leerling een werkboekje te geven waarbij ik van te voren al weet dat we er maar een paar bladzijdes uit gaan maken! En het doet ergens een beetje pijn om zo'n boekje met maar een paar ingevulde bladzijdes weer aan de kant te leggen, omdat de rest voor de inhoud van mijn begeleiding niet relevant is.
Daardoor zou ik in de verleiding kunnen komen om dit op te lossen door bladzijdes die ik ga gebruiken uit de boekjes te knippen en die mee te geven of ze te kopiëren, maar dat is niet zo.

In dit blog vertel ik je hoe ik hiermee om ga en waarom ik dat op die manier doe.

werkboeken

Werken in het werkboek

De eerste optie is eigenlijk de simpelste en het meest voor de hand liggend: het merendeel van mijn leerlingen werkt gewoon in het werkboek. Als we niet alle bladzijdes maken, geef ik, ondanks de lege pagina's, het boekje mee naar huis. Dit heeft een aantal redenen.

Auteursrechten

Heel kort gezegd is de eerste reden het auteursrecht van de maker van het boekje. En hoewel ik het type ben om sowieso braaf de regels te volgen, is het verbod op het kopiëren van werkboeken niet de reden dat ik deze rechten respecteer. 

Het is voor mij een principiële keuze. De auteur(s) van het werkboek hebben tijd, energie en geld geïnvesteerd in het maken daarvan en door het "echte" boekje te gebruiken, betaal ik ze daar voor, net zoals ik ook graag betaald wil worden voor mijn werk.

Het bieden van kwaliteit

Mijn klanten betalen mij voor de begeleiding die ik bied en hoewel ik geen enorm hoge tarieven reken, is het voor gezinnen wel veel geld. ik vind dat dit mij verplicht om mijn leerlingen de best mogelijke begeleiding te bieden en daar hoort ook bij dat ik ze met goed materiaal laat werken. Natuurlijk wordt de kwaliteit van een werkboek niet minder goed als ik het kopieer, maar kopieën hebben wel een andere uitstraling dan het originele boek en erin werken ervaren leerlingen ook anders.

Gemak en flexibiliteit

De laatste reden om leerlingen in de originele werkboeken te laten werken, is dat het veel makkelijker is voor mij. Het is veel minder werk om een werkboek uit de kast te trekken en dat te gebruiken dan het is om eerst de goede bladzijdes uit te zoeken en die daarna netjes, en passend op A4, te kopiëren.

Bovendien maakt het me veel flexibeler als ik werkboeken gebruik, als tijdens een sessie blijkt dat we sneller kunnen of juist nog iets meer moeten oefenen, kan ik heen en weer springen in het boekje. Of ik pak er nog een ander boekje bij zonder dat het me veel tijd kost.

Kopieermappen of digitaal materiaal

Als ik merk dat ik uit bepaalde boekjes echt maar een paar bladzijdes gebruik, niet bij één leerling, maar heel regelmatig, kies ik ervoor om dat boekje niet meer te gebruiken, maar op zoek te gaan naar een alternatief. In dat geval zijn kopieermappen ideaal en er komen ook steeds meer sites waarbij je losse werkbladen kunt printen en betaalt per werkblad. Daarnaast heb je natuurlijk de mogelijkheid om je leerlingen online te laten oefenen, ook daarvoor komt steeds meer goed materiaal.

Uiteraard blijft hierbij wel de kwaliteit van de begeleiding voorop staan, dus als het werkboek echt beter is, blijf ik dat gebruiken.

Eigen materiaal

Een enkele keer is het materiaal dat ik nodig heb zo specifiek dat ik besluit het zelf te maken. Vroeger was dit een drama, ik kan dingen namelijk wel bedenken, maar het maken is een heel ander verhaal... Gelukkig ken ik inmiddels voldoende mogelijkheden op de computer om mooie werkbladen en werkboekjes te maken en doe ik dit steeds vaker. Regelmatig vertel ik in een webinar hoe ik dit doe en waar je dan rekening mee moet houden.

Wat doe jij?

Herken jij wat ik hier beschreven heb uit je eigen praktijk of ga je hier heel anders mee om? Deel het vooral in de reacties, elke tip is welkom!