De voordelen van Facebook voor Jouw praktijk

Geschreven op

Heel regelmatig spreek ik remedial teachers met een eigen praktijk en een vraag die bij ons allemaal belangrijk blijft is de vraag hoe we er voor zorgen dat we voldoende leerlingen (blijven) krijgen. Natuurlijk zijn er heel veel manieren om potentiële klanten te bereiken, maar voor dit blog ga ik op 1 manier in en dat is inzetten van online marketing op Facebook. De reden dat ik hiervoor kies, is dat met het grote aantal gebruikers de kans erg groot is dat de mensen die jij wilt bereiken gebruik maken van Facebook. Bovendien kun je deze mensen betrekkelijk eenvoudig en met lage kosten bereiken. In dit blog wil ik je wat uitgebreider vertellen over de voordelen voor jouw praktijk.

1. Je zorgt dat ze je niet vergeten

Als een ouder op zoek gaat naar een remedial teacher, is vaak de eerste stap om op school of bij andere ouders te vragen of ze iemand kunnen aanraden. Dan is het natuurlijk heel fijn als ze dan meteen aan jou denken. Maar hoe zorg je daar voor?

Natuurlijk begeleid jij je je leerlingen echt heel goed en waarschijnlijk zorg je dat ouders en leerkrachten dat weten, bijvoorbeeld door regelmatig te evalueren en de spectaculaire resultaten in het verslag te zetten en dat te mailen. Vraagt vlak daarna een andere ouder of ze een rt'er kennen, dan zullen ze je nog in hun hoofd hebben. Deze ontzettend tevreden ouders zullen misschien zelfs uit zichzelf anderen over jou vertellen. Is het echter al een tijdje geleden, dan praten deze ouders niet meer over je. En als een andere ouders bij de leerkracht komt voor advies, dan is hij je naam of het effect van je begeleiding misschien al lang weer vergeten. Tenzij jij ervoor gezorgd hebt dat  nog regelmatig aan je denken, bijvoorbeeld door het gebruik van Facebook.

Als je een bedrijfspagina hebt, je ze zover gekregen hebt dat ze die liken en je plaatst regelmatig iets, dan denken ze elke keer dat ze dat langs zien komen even aan jou. Dat hoeven helemaal geen bijzondere dingen te zijn, maar een leuke reactie van een kind, een oefening die je gaat doen of een kijkje in je praktijk roept vaak al veel reactie op en daardoor zien veel van je fans die berichten.

2. Je laat ze kennis met je maken

Het leuke van dit soort berichten is dat door erop te reageren, bijvoorbeeld met een duimpje of een geschreven reactie, je volgers die berichten ook wel verder delen. Hun Facebook-vrienden kunnen deze berichten ook te zien krijgen en zo leren ze jou ook kennen. Wordt er dan aan ze gevraagd of zij een goede rt'er kennen, dan noemen ze daardoor misschien wel jouw naam! Op deze manier worden je bestaande en voormalige klanten dus eigenlijk ambassadeurs voor jou en dat wekt vertrouwen bij andere ouders.

Je kunt dat effect trouwens nog versterken door ze te vragen om een recensie op je Facebookpagina te plaatsen. In het begin is het spannend om die mogelijkheid te geven, want een slechte recensie zou ook daar kunnen komen te staan. Een aantal goede recensies zijn echter dat risico zeker waard!

3. Je laat zien waar je goed in bent

Facebook biedt je ook een groot aantal mogelijkheden om je kennis te delen en zo te laten zien waar jouw kwaliteiten liggen. Je kunt langere artikelen schrijven, tips delen of zelfs een live uitzending verzorgen. Hiermee laat je zien dat jij echt een professional bent en dat je veel verstand hebt van de begeleiding van kinderen met leer- en gedragsproblemen. Gratis reclame dus!

4. Je bereikt precies die mensen die je wilt bereiken

Alles wat ik hierboven beschrijf gaat, zoals Facebook dat noemt, organisch. Dat betekent dat je iets plaatst en dat je vervolgens afwacht wat er "vanzelf" gebeurt. Wil je minder aan het toeval overlaten, dan kun je ook gaan adverteren. En daarbij biedt Facebook je steeds meer mogelijkheden om alles zo in te stellen dat je precies die mensen bereikt die jij wilt bereiken. Je kunt aangeven aan wie je wilt dat je advertentie getoond wordt, bijvoorbeeld door aan te geven waar je wilt dat ze wonen, welke interesses ze moeten hebben en welke leeftijd hun kinderen ongeveer moeten hebben. Hierdoor kun je veel gerichter adverteren dan in een krant of op de radio.

Natuurlijk gaat dit allemaal niet vanzelf en zeker in het begin is het wel even uitzoeken hoe Facebook werkt en vooral hoe het voor jou werkt. Ik heb hier de afgelopen jaren veel tijd en aandacht aan besteed en zie daar steeds duidelijker de effecten van. Vanuit mijn ervaringen heb ik inmiddels een training ontwikkeld voor beginners op het gebied van Facebook-marketing. Ben jij zo'n beginner en wil je voorkomen dat je zelf het wiel opnieuw uit moet vinden, meld je dan nu aan voor deze training!