Maakt ICT de remedial teacher overbodig?

Geschreven op

Dit artikel is eerder verschenen als gastcolumn in het Tijdschrift voor Remedial Teaching (nummer 2015-01)

De opkomst van computers en ICT zorgt voor grote veranderingen in onze maatschappij. De postbode heeft minder werk, thuis werken gaat gemakkelijker en kinderen leren op school programmeren. Hoewel de technische vooruitgang minder invloed heeft op het onderwijs dan in het bedrijfsleven, zijn ook daar de gevolgen merkbaar. Denk maar aan het gebruik van digibord en iPad, de aandacht voor 21st century skills en het groeiende aantal leerkrachten dat "de klas flipt".

Naarmate de computer meer van ons overneemt, zullen er beroepen verdwijnen. Dan vroeger de telefoniste nog de telefoon op, nu krijg je bijna altijd een keuzemenu te horen waaruit je moet kiezen. Maar welke gevolgen heeft ontwikkeling van steeds betere software voor ons remedial teachers? Maakt de computer de remedial teacher overbodig?

Mijn antwoord hierop is nee. Maar binnen mijn eigen praktijk in remedial teaching speelt ICT wel een heel grote rol. Zowel in de organisatie van mijn praktijk als in de begeleiding van mijn leerlingen. De achterliggende gedachte hierbij is dat ik die dingen wil doen waar ik goed in ben, waar ik plezier in heb en waarvoor ik ben opgeleid.

Wat betekent dat concreet? Allereerst gebruik ik ICT om tijd te besparen in de manier waarop ik mijn praktijk georganiseerd heb. Maar dat zullen de meeste rt'ers met een eigen praktijk doen en heeft dus weinig effect op de wijze waarop ik leerlingen begeleid. Wat wel een groot verschil maakt is dat ik er voor zorg dat ik als Annemieke Augusteijn alleen die dingen doe, waarbij het feit dat ik ze doe, en niet een computer, meerwaarde heeft.

Mensenwerk

Mijn meerwaarde en die van elke deskundige rt'er, zit in de combinatie van vakkennis, ervaring en een persoonlijke aanpak. Dit alles komt tot uitdrukking in het doen van onderzoek, het opstellen van een handelingsplan, het voeren van overleg met ouders, leerkrachten en ib'ers, enzovoorts. Maar het duidelijkst is dit zichtbaar in de interactie tussen mij en mijn leerlingen. Binnen de professionele relatie die ik met hen opbouwen, bereiken we prachtige resultaten doordat ik naast een rt'er ook vooral een mens ben. Dit maakt het voor mij mogelijk om alles wat de leerling tegen mij zegt, met en zonder woorden, te gebruiken om een begeleiding af te stemmen op de behoefte van die leerling. En dat blijft mensenwerk waar geen PC, tablet of app tegenop kan.

Voor de overige zaken maak ik graag gebruik van de mogelijkheden van ICT. Er zijn steeds meer programma's die het mogelijk maken dat leerlingen thuis op hun eigen niveau oefenen en dat ik kan zien wat ze gedaan hebben en hoe het ging. Dat vind ik als rt'er erg fijn om in te zetten. En tussen de sessies door houd ik contact met mijn leerlingen en hun ouders via de online leeromgeving. Daarnaast maak ik van de dingen die ik uitlegfilmpjes die ze thuis kunnen bekijken. Bied ik een nieuwe rekenstrategie aan of is het verdelen van een woord in klankvoeten lastig, dan maak ik tijdens de sessie een filmpje met de uitleg. Hierin gebruikte woorden, materialen en voorbeelden die ik ook in de instructie gebruikt heb. Heel handig voor de leerlingen. Als mijn leerlingen tussendoor met een belangrijke vraag zitten of lukt het hen niet om naar mijn praktijk te komen voor een sessie, dan skypen we!

Kortom, ICT maakt mij als rt'er zeker niet overbodig. Maar het is wel noodzakelijk dat we meegaan in de ontwikkelingen op het gebied van ICT en niet achterblijven op de rest van de maatschappij. Ik zet ICT dus vooral in om mijn werk makkelijker, sneller en beter te organiseren. Zodat ik kan doen waar ik als mens en remedial teacher het beste in ben: de leerling persoonlijke begeleiding bieden!

 

Wil jij zelf ervaren hoe je ICT in kunt zetten in jouw praktijk? Volg de gratis online training en je krijgt tal van tips!