Hoe bied je maatwerk dankzij de inzet van ICT?

Geschreven op

Twee jaar geleden schreef ik een gastcolumn met de vraag of ICT de remedial teacher overbodig maakt. Mijn antwoord was, en is nog steeds, dat doordat wij als remedial teacher in kunnen spelen op elke reactie van de leerling onze meerwaarde blijft bestaan, ondanks de ontwikkelingen op het gebied van ICT. Of beter nog: dankzij de ontwikkelingen op het gebied van ICT. In dit blog beschrijf ik hoe ik ervoor zorg dat ik mijn leerlingen echt maatwerk bied dankzij het gebruik van ICT.

1. Gericht oefenen wat nodig is

Er zijn steeds meer websites en apps die kinderen de mogelijkheid geven te oefenen met de dingen die ze op school leren. Maar bij het gebruik van deze sites of apps kun je lang niet altijd kiezen wat er geoefend wordt of op welk niveau.

Er zijn apps en websites die adaptief zijn, wat betekent dat ze uit de oefeningen opmaken wat het niveau van een kind is en daar de volgende oefening op aanpassen, maar daar kun je vaak niet heel specifiek één onderwerp oefenen of ze bieden juist maar 1 onderwerp aan. Als je je zelf kiest wat je gaat oefenen en op welk niveau, kan het lastig zijn om goed in te schatten wat een kind nodig heeft. Hierin ligt mijn meerwaarde als remedial teacher; ik kies welke websites en apps gebruikt worden en op basis van mijn gegevens en mijn observaties tijdens de sessies stel ik in welke oefening het kind gaat maken en op welk niveau.

2. Instructie op maat

YouTube is tegenwoordig de belangrijkste bron van informatie voor kinderen en jongeren. Als zij een vraag hebben, zoeken ze op YouTube naar het antwoord. Dit werkt natuurlijk prima bij een vraag waarbij een algemeen antwoord goed genoeg is. Hebben ze echter een specifieke vraag of begrijpen ze een deel van het antwoord niet, dan heeft dit weer veel minder nut.
In mijn begeleiding maak ik ook gebruik van instructiefilms, soms van algemene films die ik al eerder heb opgenomen, maar ook van instructiefilms die ik speciaal voor het kind opneem en soms zelfs samen met het kind. Door hierin gebruik te maken van de strategieën en voorbeelden specifiek voor dit kind zorg ik ervoor dat deze filmpjes extra effectief zijn.
In de training "Ontdek je eigen Superkracht" laat ik je een aantal tools zien om zelf filmpjes te maken.

3. Directe feedback

Bij het maken van oefeningen, of dit nu op papier of via een website of app gebeurt, is het belangrijk dat een kind direct weet of het antwoord goed of fout is en vooral ook waarom het goed of fout is. Dankzij de leeromgeving, waarin mijn leerlingen direct hun huiswerk in kunnen leveren, kan ik snel een reactie geven en als het nodig is extra uitleg. Hierdoor heeft mijn feedback meer effect dan wanneer zijn pas zouden krijgen tijdens de volgende begeleidingssessie.

Wil jij ook meer gebruik gaan maken van ICT in jouw begeleiding, maar kun je daarbij wel een steuntje in de rug gebruiken? Meld je dan aan voor de training "Ontdek je eigen Superkracht!" of het gratis webinar.